Het gevaar van containerbegrippen

We fietsten samen van school naar huis. De buurman en ik. Onze meiden voorop. Wij erachter aan. Zij honderduit babbelend over hun schooldag. Wij over de perikelen van een keukenverbouwing en tuinonderhoud. En dan met name over hoe leveranciers met ons als klant omgaan. Duidelijk is dat klantgerichtheid voor iedereen iets anders is. Wat is dat voor jou?

Containerbegrippen, zoals klantgerichtheid, moet je verder specificeren. Doe je dat niet? Dan zorgen ze voor problemen. Te vaak zien we bij klanten, tijdens of aan het eind van een project, discussie ontstaan over het niet halen van een doelstelling. Iedereen heeft (blijkbaar!) iets anders verstaan onder het begrip, met alle gevolgen van dien. Met al die onduidelijkheid ga je de wedstrijd nooit winnen. Tijd voor een oplossing!

 

“Help…iedereen tekent iets anders. Wat nu?”

 

1 van de manieren waarop je containerbegrippen kunt specificeren, is door het begrip te tekenen met je teamleden. Je moet dan namelijk op papier uitbeelden wat, om in dit voorbeeld te blijven, klantgerichtheid voor jou betekent. Al snel zul je merken dat iedereen iets anders tekent. Want iedereen ziet de wereld anders. En juist daar begint het gesprek en heeft de tekening zijn dienst bewezen.

Het gesprek gebruik je vervolgens om ervoor te zorgen dat de ‘neuzen dezelfde kant op staan’ als het gaat om het containerbegrip zelf. En om te zien of de gekozen invulling ervan past bij het DNA van jullie organisatie en onderscheidend genoeg is om jullie doelgroep in beweging te krijgen of houden. Hoe vullen jullie het begrip klantgerichtheid in? Denkt iedereen daar hetzelfde over? En is dat zo bijzonder ten opzichte van jullie concurrent?

Het zijn zomaar wat vragen die genoeg stof tot nadenken geven. Doe dat nadenken overigens liever niet alleen. Bij dit soort trajecten helpt een ‘buitenstaander’ je. Hij (of zij in mijn geval!) stelt je onbevangen, zonder extra kennis van de organisatie en aannames dit soort vragen. Met groei als uiteindelijke resultaat. En groeien is leuk. Sterker nog: de wereld heeft het keihard nodig. Wil je weten wat wij onder het containerbegrip groei verstaan? Bel me. Dan gaan we samen aan de slag!

 

 

 

Deel dit bericht