Ergernis #x: Ongebruikte data

Ze kwamen aan de deur dit jaar: de vrijwilligers van het Rode Kruis. Ook ik draag de organisatie een warm hart toe en koop de sticker. Sponsoring in natura doe ik ook door 4 keer per jaar mijn bloed te doneren of te helpen als EHBO’er als dat nodig is. Deze maand doe ik er nog een blog bij. Want ook zij kunnen slimmer met hun data omgaan als je het mij vraagt en daardoor veel geld en irritatie besparen…

Elke keer als ik wil doneren, log ik namelijk in en maak een afspraak. De bevestiging krijg ik via mail. En, ik verzin het niet, dat weten ze het toch om, bij een locatiewijziging op een dag dat ik NIET kom doneren, mij een mail te sturen met die locatiewijziging. Hun reactie, want ik heb het natuurlijk even gevraagd ;-)? “Dat klopt inderdaad.  Je staat op de planning voor de 10de. We stuurden dit mailtje aan alle donoren met die donorgroep (Arendonk-Voorheide); beter iets te veel donoren verwittigen dan iets te weinig he, anders staan er misschien toch nog mensen op de foute locatie, en dat zou jammer zijn… 😊

Uh…nee, dan heb je het niet begrepen. Dit zorgt juist voor ruis, want je schrijft mensen aan voor wie de boodschap niet geldt. En dan heb ik het nog niet over de mailingen die ik krijg per post en die niet ontdubbeld zijn. Dat is naast tijd en geld ook verspilling van het milieu. By the way: ik hoef ze niet eens per post. Stuur mij gewoon een mail. En dan hoef je al een heel stuk minder stickers te verkopen voor hetzelfde resultaat. Maak gewoon gebruik van de data die je al hebt, maar waar je nu niets, of in ieder geval in mijn optiek veel te weinig, mee doet!

Goed, de case is denk ik duidelijk! En het Rode Kruis is helaas echt niet de enige organisatie die zo met zijn data omgaat. Wat doen jullie met de data die jullie verzamelen? Verzamel je überhaupt data en waarom? Wij zijn natuurlijk geen data-analisten zoals die bij bijvoorbeeld Nippur werken (ze zoeken trouwens nog leuke collega’s!), maar vanuit onze strategische sessie waarin de klantreis centraal staat, weten we wél waar data van toegevoegde waarde kan zijn binnen jullie proces, product of dienst.

En toegevoegde waarde moet je blijven bieden wil je het hoofd boven water zien te houden. Keuzes maken en die keuze in alles wat je doet en zegt doorvoeren, is daarbij cruciaal. Hoe doen jullie dat? Durven jullie te denken en handelen vanuit je eigen identiteit, zodat je opvalt? Ik ben benieuwd. Laat het me weten! En laat het me ook zeker weten als je het wel zou willen, maar niet goed weet ‘hoe’, want dan helpen we je graag.

Kortom: je moet toegevoegde waarde leveren en data kan je daarbij helpen. Maar let op: áls je data verzamelt, moet je laten zien dat je er ook handig gebruik van maakt. Anders kun je die data beter niet verzamelen, want je wekt nu eenmaal een bepaalde verwachting. En het niet nakomen van verwachtingen zorgt voor ontevredenheid bij je doelgroep en uiteindelijk het verbreken van de verbinding: iets dat je niet moet willen, want je hebt ze hard, of in de terminologie van het Rode Kruis te spreken, hart nodig! ❤️‍🩹

 

 

Meer hierover

Kijk in ons boek Cement in het hoofdstuk Adviseren.

 

Deel dit bericht