Gaan jouw teams nog op reis zonder gps?

Hoe gaan jullie naar de stip op de horizon, als jullie niet exact weten waar jullie nu zijn?

 

In een wereld waarin we vertrouwen op GPS om ons van A naar B te brengen, lijkt het bijna ondenkbaar dat we zonder zouden kunnen. Toch is dit precies wat er in veel organisaties gebeurt als ze op weg zijn naar hun doelen, zonder een duidelijk beeld van hun huidige positie.

 

Hoe gaan jullie naar de stip op de horizon als je niet exact weet waar je nu bent? In een wereld waarin we vertrouwen op GPS om ons van A naar B te brengen, lijkt het bijna ondenkbaar dat we zonder zouden kunnen. Toch is dit precies wat er in veel organisaties gebeurt als ze op weg zijn naar hun doelen, zonder een duidelijk beeld van hun huidige positie.

Als je vooruit wilt gaan, of zelf gewoonweg wilt overleven als organisatie is het hebben van een duidelijke visie en missie cruciaal. Directeuren en managers praten vaak vol trots over hun stip op de horizon – de ultieme bestemming waar de organisatie naartoe werkt. Dit beeld schept duidelijkheid en motiveert teams om samen naar een gemeenschappelijk doel toe te werken. Maar weten we werkelijk waar we nu staan en wat de tussenliggende stappen zijn om daar te komen?

De stip op de horizon fungeert als een helder en inspirerend doel. Het geeft richting aan de organisatie en helpt bij het prioriteren van activiteiten en middelen. Zonder zo’n doel zou een bedrijf zonder kompas rondzwerven, zonder duidelijk te weten waar het naartoe moet. Echter, alleen het hebben van een doel is niet genoeg. Net zoals een vakantie gepaard gaat met reisvoorbereidingen en onverwachte wendingen, is de reis naar een zakelijk doel vol uitdagingen en obstakels. Het is belangrijk dat we niet alleen de bestemming in gedachten houden, maar ook de realiteit van de reis.

Net als je bij een vakantie exact weet waar je vertrekt en aankomt, is het belangrijk om in een zakelijke context te weten waar je nu bent. Voordat je op reis gaat, moet je weten waar je begint. Dit geldt ook in een zakelijke context; je moet de huidige positie van je organisatie begrijpen voordat je een veranderingstraject begint. De reis naar je zakelijke doel gaat gepaard met ongemakken en onverwachte wendingen. Vertragingen en obstakels zijn onvermijdelijk. Net zoals je bij een roadtrip te maken kunt krijgen met verkeersopstoppingen of wegwerkzaamheden, zul je in een zakelijke context te maken krijgen met onvoorziene obstakels die vertraging veroorzaken. De onbekende aspecten van een reis kunnen stressvol zijn. Medewerkers kunnen zich onzeker voelen als ze niet weten wat er op hen afkomt. Een duidelijke routekaart is daarom essentieel. Zonder een gedetailleerde roadmap riskeer je te verdwalen en tijd en middelen te verspillen.

De organisatie GPS: De Change Journey

Een reisdraaiboek is essentieel. In onze projecten nemen we mensen mee op een “change journey” en maken we een reisdraaiboek. Dit werkt als een project-GPS; het visualiseert de druk op de teams, anticipeert op mogelijke overbelasting, en toont de ruimte die er binnen teams ontstaat tijdens het verandertraject.

Net zoals je tijdens een reis regelmatig de GPS controleert, moeten medewerkers constant op de hoogte worden gehouden van de voortgang en eventuele wijzigingen in het plan. Mensen moeten betrokken en gemotiveerd blijven. Dit betekent dat ze moeten begrijpen waarom de reis noodzakelijk is en hoe hun rol bijdraagt aan het einddoel. Een reisdraaiboek is essentieel. In onze projecten nemen we mensen mee op een “change journey” en maken we een reisdraaiboek. Dit werkt als een project-GPS; het visualiseert de druk op de teams, anticipeert op mogelijke overbelasting, en toont de ruimte die er binnen teams ontstaat tijdens het verandertraject.

De change journey biedt een visuele en gedetailleerde roadmap die niet alleen het einddoel, maar ook de huidige positie en de tussenliggende stappen duidelijk in kaart brengt. Dit helpt teams te anticiperen op mogelijke uitdagingen en ongemakken, waardoor ze beter voorbereid en minder gestrest zijn. Door een change journey te implementeren, zorg je voor transparantie en betrek je alle relevante stakeholders in het proces. Dit verhoogt de betrokkenheid en motivatie, aangezien iedereen begrijpt waar ze zich bevinden en wat hen te wachten staat. Met een change journey kunnen mogelijke obstakels en knelpunten van tevoren worden geïdentificeerd. Dit stelt teams in staat om proactief te reageren in plaats van reactief te handelen. Dit maakt de kans op succes aanzienlijk groter. Een duidelijk overzicht van benodigde middelen en tijdlijnen helpt bij het efficiënt beheren van resources, wat leidt tot kostenbesparingen en betere resultaten.

Het hebben van een stip op de horizon is essentieel. Maar het is net zo belangrijk om de realiteit van de reis daar naartoe te begrijpen en te managen. Een change journey biedt de structuur, transparantie, en tools die nodig zijn om succesvol door veranderingen te navigeren. Het helpt je organisatie om van het huidige punt naar het einddoel te komen. Zonder te verdwalen en met een goed geïnformeerd, gemotiveerd en betrokken team. Wil je meer weten over hoe je een change journey kunt implementeren in jouw organisatie? Neem contact op met mij of Mirjam. Wij helpen je graag verder op weg naar succesvolle verandering.

 

Wat is een Change Journey?

De change journey is een methodologisch raamwerk dat bedrijven helpt om veranderingen op een gestructureerde en inzichtelijke manier te navigeren. Het biedt een gedetailleerde roadmap. Eén  die de huidige positie van een organisatie. Maar ook de te nemen stappen en de uiteindelijke doelen duidelijk in kaart brengt. Maar wat maakt dit raamwerk echt effectief? De echte kracht ligt in het begrijpen en managen van de onderkant van de ijsberg. Dat wil zeggen de menselijke kant van de verandering, daar waar Essentiedenkers als specialist opereert.

 

De Onderkant van de IJsberg
In elke organisatieverandering is er een zichtbare en een onzichtbare laag. De zichtbare laag omvat de processen, technologieën en strategieën die duidelijk waarneembaar zijn. Dit is het topje van de ijsberg. Maar onder de oppervlakte ligt een veel grotere, complexere laag: de onderkant van de ijsberg. Deze laag omvat de emoties, overtuigingen, waarden, en cultuur van de medewerkers. Essentiedenkers richt zich op deze onzichtbare laag. Dit omdat het succes van een verandering vaak afhangt van hoe goed deze menselijke elementen worden begrepen en beheerd.

 

Essentiedenkers, specialisten in de menselijke kant van verandering
Bij Essentiedenkers weten we dat echte verandering niet alleen gaat over nieuwe processen of systemen, maar vooral over mensen. Mensen moeten bereid zijn om hun gedrag aan te passen, nieuwe vaardigheden te leren. En zich aan te passen aan nieuwe werkwijzen. Dit vraagt om een diep begrip van wat hen motiveert. Wat hun angsten zijn. En hoe ze het beste kunnen worden ondersteund tijdens de transitie.

De Kernprincipes van een Change Journey

….

Deze bewerkte versie werd eerder gepubliceerd op 27 april 2022

 

Wil je meer lezen? Laat je e-mailadres achter en download dan gratis dit white paper (14 pagina’s).

 

 

DeBal_Positioneren

Stap met mij in de wereld van anders kijken, jouw gids naar een toekomst van succesvol samenwerken, leidinggeven en veranderen. Als fervent waarnemer van het grotere geheel, onthul ik de verborgen patronen en verbanden die anderen misschien over het hoofd zien. Essentieel bij het kijken naar mensen en cultuur.

Mijn kracht ligt niet alleen in het herkennen van kansen, maar ook in het vermogen om vooruit te denken, om jou en je team een stap voor te laten zijn in elke situatie. Ik ben geen passieve toeschouwer; ik ben de katalysator die actie omzet in impact.

Tijdens mijn, vaak interactieve, presentaties deel ik niet alleen inzichten over leiderschap en verandering, maar bied ik ook concrete strategieën om zodat jij jouw doelen kan realiseren. Door middel van praktijkvoorbeelden illustreer ik hoe je perspectief kunt verschuiven en effectieve verandering kunt bewerkstelligen. Kijk ook gerust bij mijn key notes en white papers zij geven een indruk over de onderwerpen waarover ik spreek. En nee, dit zijn geen transcripts van de key notes. 😉

Buiten mijn passie voor management en leiderschap, kun je mij vinden op de judomat, waar ik mijn geest scherp houd en mijn kracht opbouw. Na afloop van een intensieve training geniet ik graag van een speciaal biertje in goed gezelschap, terwijl ik de avonturen deel die ik beleef met mijn geliefde metgezel, Roos.

Vraag een offerte om Edwin te laten spreken bij jou.

Meer over leidinggeven

Deel dit bericht