Hoe teken jij klantgerichtheid?

We fietsten samen van school naar huis. De buurman en ik. Onze meiden voorop. Wij erachter aan. Zij honderduit babbelend over hun schooldag. Wij over de perikelen van een keuken verbouwing en tuinonderhoud. En dan met name over hoe leveranciers met ons als klant omgaan. Duidelijk is dat klantgerichtheid voor iedereen iets anders is. Wat is dat voor jou?

 

Mynd-1024x523

Met dank aan © Samskip

 

Containerbegrippen, en laten we eerlijk zijn dat is klantgerichtheid ook, moet je verder specificeren. Wat versta je er nu precies onder? Wat mag de ander verwachten? Als je dat niet doet, blijft het een loos begrip dat iedereen kan roepen. Een begrip dat in die situatie voor meer on- dan duidelijkheid zorgt en allesbehalve onderscheidend is. En je daarmee de wedstrijd dus niet gaat winnen.

“Help…iedereen tekent iets anders. Wat nu?”

1 van de manieren waarop je dat kunt doen is door het begrip eens te tekenen met je teamleden. Je moet dan namelijk op papier uitbeelden wat, om in dit voorbeeld te blijven, klantgerichtheid voor jou betekent. Al snel zal je merken dat iedereen iets anders tekent. Want iedereen ziet de wereld anders. En juist daar begint het gesprek en heeft de tekening zijn dienst bewezen.

Gesprekken die ervoor moeten zorgen dat de ‘neuzen dezelfde kant op staan’ als het gaat om het containerbegrip zelf. Maar die ook kijken of de gekozen invulling ervan past bij het DNA van de organisatie en onderscheidend genoeg is om jullie doelgroep in beweging te krijgen of houden. Hoe vullen jullie het begrip klantgerichtheid in? Denkt iedereen daar hetzelfde over? En is dat zo bijzonder ten opzichte van jullie concurrent?

Het zijn zomaar wat vragen die waarschijnlijk genoeg stof tot nadenken geven. Maar dat hoef je niet alleen te doen. Sterker nog: ik zou dat ook afraden. Bij dit soort trajecten heb je nu eenmaal een ‘buitenstaander’ nodig die onbevangen, zonder extra kennis van de organisatie en aannames de vragen stelt. Is het daar nog te vroeg voor? Denk dan in ieder geval aan me als je binnenkort op je fiets stapt voor een ritje van huis naar school. Of de bakker. Of wat dan ook. Je weet wat te doen!


Deel dit bericht

En ja hoor, op veler verzoek, het 2de boek!

B2022_9BBoC_cover_concept

Bouw je eigen succesvolle verander-strategie

9 bouwblokken en hun niet te missen effect

Lees en leer alles over ons model van de 9 Building Blocks for Connection: dé werkwijze om succesvolle verbindingen te leggen.

Releasedatum over:
Zeker zijn van een exemplaar?Reserveer nu