Blue Monday of blauwe maandag?

longread

Lukt het met jullie plannen? Of lijken ze meer op goede voornemens met Nieuwjaar?

 

Allemaal kennen we de voornemens met Nieuwjaar. De één wil meer gaan sporten, de ander meer quality time doorbrengen met het gezin. Of de strijd met de weegschaal nu voor eens en voor altijd beslechten in jouw voordeel. Het zijn er te veel om op te noemen. En bijna iedereen doet het of heeft het ooit gedaan. En we vragen er ook naar bij elkaar. Op de Nieuwjaarsdrink of Kerstborrel komt het altijd wel even ter sprake. Er is dus een duidelijk moment waarop iedereen het gevoel heeft van nu of nooit. Nu heb ik een kans om dat voornemen, dat plan, uit te voeren.

Waarom nou specifiek met Nieuwjaar. In principe kun je zulke voornemens het hele jaar maken. Dat klopt maar toch is de periode van de feestdagen wel een moment dat er grote keuzes worden uitgevoerd. Dat er knopen worden doorgehakt. De feestdagen, net zoals de zomervakantie, zijn het moment van even rust pakken en zaken te overdenken. We hebben op die momenten meer tijd dan normaal om eens na te denken over hoe wij in het leven staan. Het is het moment om te reflecteren op de grote zaken in het leven. Privé bekijken mensen vaak hun relatie of waar men staat. “Is dit waar ik altijd over gedroomd heb?”, “Wil ik zo de volgende x jaren nog doorbrengen?”. En zakelijk stellen mensen zichzelf vaak dezelfde vragen. Met als gevolg dat er thuis of op het werk een nieuwe boost komt of juist een radicale keuze wordt gemaakt. De donkere dagen voorafgaand aan de feestdagen dragen hier zeker ook aan bij. De keuze om met een nieuw jaar ook een soort van nieuw begin te maken ligt dan voor de hand.

Maar dan moet de theorie omgezet worden naar de praktijk. En vaak blijkt alles in werkelijkheid toch wat lastiger dan verwacht. Vaak na enige tijd, of een paar weken geven veel mensen op. In de media wordt vaak Blue Monday genoemd als het moment waarop wij het meest gedeprimeerd zijn door donkere dagen en kou (tenminste op het noordelijk halfrond), verder zijn veel mensen teleurgesteld in het niet kunnen volhouden van hun goede voornemens. Blue Monday zelf zou ook best bedacht kunnen zijn door slimme reizenverkopers om ons naar de zon te brengen, maar dat neemt niet weg dat rond deze 3de maandag van januari veel voornemens gesneuveld zijn.

Laten we even een sprong maken naar de werkomgeving en bovenstaande goede voornemens leggen naast de plannen voor veranderingen. Aan een grote verandering of project gaat een uitgebreide afweging vooraf. Goed naar binnen kijken om te zien wat goed gaat en wat zou moeten veranderen. Een beetje zoals de reflectie tijdens de feestdagen. Een plan uitdenken en een startmoment kiezen. De grote kick-off is feestelijk zoals het Nieuwjaarsmoment. En dan na het feestje begint de realiteit. Dan moet het gebeuren. Heel vaak moet je dan op eigen kracht de gewenste verandering in de gaten houden, uitvoeren, motiveren et cetera. En in plaats van de belangstellende vragen voordat je begon: “heb jij nog goede voornemens?”, “wat zijn je plannen?”, hoor je veel meer vragen waarom je er nog mee doorgaat. Of wat eigenlijk de zin is van alle inspanning. Kortom de steun is omgeslagen naar een vorm van demotivering. Nu is het wachten, gelukkig niet zo lang, op de handdoek die in de ring komt. En weer ben jij en het team een illusie armer. Toch hoeven zowel voornemens en plannen niet te mislukken. Het is een fabeltje dat mensen niet willen veranderen. Net zoals dat veranderen altijd weerstand oproept. Alles valt of staat met een juiste voorbereiding en een goede begeleiding. Waarom? Omdat de verandering niet een op zichzelf staand proces is. Ondertussen gaat de organisatie gewoon door. Dat wil zeggen dat de normale gang van zaken ruis geeft in de verandering, maar de change zelf ook weer storing geeft op de dagelijkse gang van zaken. Daar moet een evenwicht in gevonden worden. Iedereen moet weten wat er speelt en wanneer. Noem het een vorm van verwachtingsmanagement. Daar heeft het zeker mee te maken. Wij brengen de gehele verandering letterlijk in kaart, samen met de reguliere processen. Om vandaaruit een change journey te maken voor alle betrokkenen. Als reisleider nemen wij iedereen mee in de transitie van A naar B. Waarbij wij ons vooral focussen op de transitie zelf met alle emoties, verwachtingen, plussen en minnen.

Ga zeker voor een succesvolle verandering niet alleen op pad. Neem een gids of coach mee. Een externe begeleider die je motiveert bij tegenslag en schouderklopjes geeft bij succes. Wij zijn betrokken buitenstaanders in zo’n proces. Betrokken om dicht met jullie de transitie tot een succes te brengen. Buitenstaanders, wat als voordeel heeft dat wijzelf niet in de emotie raken en mogelijk blokkeren. Extern heeft ook als voordeel dat hiërarchie of historie geen invloed heeft op ons advies.

Wij blijven doorgaan zodat er geen Blue Monday-moment komt. Als wij samen met jullie een verandering inzetten gaan we door tot het gewenste resultaat. Daarmee is het een volledige verandering. En voorkomen we een actie die maar een blauwe maandag heeft geduurd. Wil je meer weten over hoe wij jullie in verandering kunnen helpen en alle mensen mee te nemen? Bel gerust met mij of Mirjam. Wij helpen jullie graag verder.

Fijne feestdagen!

Edwin

 


Meer over groepsdynamiek en verandering in

  • de blokken (hoofdstukken) “Adviseren” en “Plannen” van het boek Cement
Image

Edwin zijn visie deelt hij niet alleen in columns, maar ook in presentaties en in de praktijk bij klanten. Hij is Zweden-fan en soms daar ook iets te enthousiast over. Met veel voorbeelden, metaforen en zijn enthousiasme weet hij mensen te prikkelen te motiveren en te verbinden. Zo begeleidt hij samen met Mirjam mensen tijdens veranderingen. Hun missie? Je te laten ervaren dat veranderen leuk is. Veranderen is namelijk niets meer dan kiezen om te groeien. En groeien is leuk. Sterker nog: de wereld heeft het keihard nodig.

Deel dit bericht