Boeien

Boeien, binden, verbinden

KeyNote Boeien, binden, verbinden

Hoe je met eenvoud, helderheid en duidelijkheid de verbinding maakt.

 

BoeienOnze manieren van werken veranderen, of we het willen of niet. Nee, niet alleen van de kenniswerkers. Zijn we, met z’n allen, klaar om deze transformatie aan te gaan? Weet je nog van voor de lockdown? Lange dagen, uren onderweg, vertraagde treinen en kilometerslange files. En dan op het werk van overleg naar overleg. En nu tijdens de pandemie, of in de lockdown? Hoe is het om de kinderen en werk te combineren? Hoe is het om samen voor de kinderen te zorgen in deze tijd. Of zit je partner de hele tijd in meeting en is er eigenlijk geen samen in dit verhaal? Hoe is het voor de singles, met als enige sociale contact hun beeldscherm? We kijken allemaal uit naar het einde van deze periode.

Maar let op, ook in het “Nieuwe Normaal”, zoals dat moet gaan heten, gaat het wringen. Omdat we niet terug kùnnen naar de oude situatie. Vastberaden, bijna krampachtig, weer denken en proberen te handelen in de oude structuren. In het nieuwe normaal starten we met een euforie. Een euforie dat we elkaar weer mogen zien. Heerlijk naar het werk toe en de collega’s weer live ervaren. Ik zou bijna zeggen met al onze zintuigen.

Gewend aan back-to-back-overleggen gaat dit offline gewoon door. Ik het begin is dat nog oké. Fijn zelfs. Maar na verloop van tijd begint dit te schuren. Alles waar we in de lockdown naar verlangd hebben, blijkt toch minder rooskleurig te zijn. Waarom? Omdat er eigenlijk niets veranderd is. En dat terwijl de verwachting was, dat er wel wat zou veranderen. Dit valt in het begin nog niet op. Dan zijn we nog afgeleid door de andere zaken. Zaken die weer kunnen en mogen. Maar na verloop van tijd gaat dit wringen.

Nee? Weet je nog dat het – misschien al tijdens de eerste golf – wel fijn was om thuis te zijn? Geen files. Bij elkaar. De kinderen om je heen. Met de laptop op schoot op de sofa. En nu? Hoe is het nu? Hoe is het om niet weg te mogen?

 

“Ik mis mijn collega’s. Zelfs die heel erg irritante collega, mis ik.” Lockdown-citaat

 

Nu mogen we niet weg. Maar wanneer we wel weer mogen, wat gaat er dan gebeuren? Dan gaan we waarschijnlijk doorslaan naar de andere kant. We gaan die dingen doen die we nu niet kunnen of mogen. We gaan ons massaal verplaatsen. We gaan op restaurant. Babbelen met de vrienden en familie. We gaan weer op reis. Maar ook gewoon rondhangen bij de koffiemachine of tijdens kleine overleggen, bijpraten. Niet om informatie uit te wisselen maar om het sociale contact. Gewoon om te praten en bij elkaar te zijn.

Want voordat we weer in balans zijn, het evenwicht gevonden hebben tussen smalltalk en businesstalk, zijn we maanden verder. Dit allemaal als tegenhanger van het overplannen van de agenda’s. Dat overplannen dat doen we nu ook. Overleggen die back-to-back zijn en we nemen geen tijd meer voor smalltalk of om even te ontspannen terwijl we naar de volgende meeting toe wandelen.

 

Zoombies: mensen die back-to-back-online-meetings hebben. Mensen die de hele dag voor het scherm zitten in overleg.

 

Waarom doen we dit? Waarom zitten we de hele dag achter onze schermen? Is het de nieuwe norm? Een nieuwe status? In ieder geval is het een verarming van onszelf, deze roofbouw die we plegen. Verarming ook binnen de organisatie. Mensen met ideeën kunnen deze niet meer pitchen in de organisatie, alvast in-de-week-leggen of een proefballonnetje oplaten. Zij missen de verbinding, hun organisatie-sensitiviteit sterft af. Dit alles bracht ons vermoeidheid en burn-outs. Niet bij iedereen, maar bij velen.

En iedereen reageert anders op de huidige situatie, maar ook op het nieuwe normaal. Daar zullen mensen op hun eigen aard en wijze – veel meer gedreven door emotie en gevoel – zich laten zien. En dat heeft invloed op de teams, de organisatie en het werk.

 

Vroeger bewoog je nog als je van de ene naar de andere meeting ging, nu log je alleen nog maar uit en in.

 

Om te weten wie je bent als organisatie, team of teamlid kun je gebruikmaken van archetypen. Door alle veranderingen het afgelopen jaar is het niet meer duidelijk wie of wat de organisatie nu is. De organisatie moet dat weer duidelijk maken en opnieuw positioneren. Opnieuw positioneren? Jazeker! Extern staat de organisatie waarschijnlijk nog wel voor dezelfde normen en waarden. Maar doordat de eigen mensen zoveel hebben meegemaakt is de vraag of voor hen op dit moment diezelfde normen en waarden belangrijk zijn, of dat jullie misschien moet kijken wat op dit moment de focus heeft. Vandaar opnieuw positioneren. Misschien blijft het nog hetzelfde, maar je moet de oefening maken. Herijken.

Bij positionering gaat het over de mentale positie die je wilt innemen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen en merken die een sterke associatie hebben met één specifiek archetype veel succesvoller zijn. Dit in tegenstelling tot degenen die van alle karakters iets hebben. Voor merken en organisaties wordt dan vaak de fout gemaakt om zo veel mogelijk mensen aan te spreken, wordt er geen keuze gemaakt voor één karakter. Men kiest dan elementen uit meerdere, zo niet alle, karakters. Het gevolg is dat het mensen juist minder aanspreekt.

Ook de mensen binnen de organisatie kennen een eigen archetype. Elke medewerker heeft zijn of haar eigen kenmerken en karakter. Dat wil niet zeggen dat ik mensen in hokjes duw of een stempel geef. Het helpt om te bepalen waar de aandachtspunten en tone of voice moeten liggen. Dat brengt mij weer terug bij het variëren in hoe ik welke boodschap breng. Wanneer komt welke boodschap bij de juiste karakters aan. En ook welke boodschap is voor wie als het ware “Chinees”.

De verschillende archetypen – wij gebruiken de 12 archetypen van Jung – reageren ook allemaal anders op de huidige omstandigheden. En zullen zich ook allemaal anders gedragen wanneer we in het nieuwe normaal stappen.

 

De 4 Ego-persoonlijkheden

OnschuldigeDe Onschuldige
Tijdens de lockdown volgt de Onschuldige braaf de regels op. Grenzen opzoeken is niets voor hem. Bij het opstarten weer op het werk, zal hij zich netjes schikken in de – eventuele nieuwe – regels. Uit zichzelf valt hij niet op.

Gewone-ManDe Gewone Man
De Gewone man wil niet opvallen of uit de pas lopen. Zowel tijdens de lockdown als weer terug op de werklocatie volgt hij de regels. Door zijn empathie en het willen verbinden staat hij te popelen om weer zijn collega’s in real live te zien.

HeldDe Held
De Held komt naar voren in deze woelige tijden. Hij kan niet tegen zwakheid en zal zich steeds meer verzetten tegen de wisselende regels. Als er geen duidelijkheid is, dan creëert hij deze zelf. Hij laat duidelijk van zich horen en vraagt om duidelijkheid.

VerzorgerDe Verzorger
De Verzorger leeft op in deze tijd, maar is tegelijkertijd zeer terneergeslagen. Hij wil helpen en zorgen waar nodig. En dat is overal. Maar regels houden hem ook tegen om zijn instinct te volgen. De kans op onbalans ligt op de loer.

 

De 4 Ziel-persoonlijkheden

OntdekkingsreizigerDe Ontdekkingsreiziger
De lockdown is één groot avontuur voor de Ontdekkingsreiziger. Maar zijn kenmerk – zijn eigen gang kunnen gaan – is heel erg ingeperkt en dat wringt bij hem. Hij blijft nog steeds op zoek gaan naar de grenzen en kijken wat wel nog kan.

RebelDe Rebel
Voor de Rebel zijn regels er om gebroken te worden. Alle regels en wijzigingen waar we het afgelopen jaar mee te maken hebben gehad, stimuleren zijn verbeeldingskracht. Wanneer hij weer terug op het werk komt, is het weer een uitdaging welke nieuwe regels er weer op zijn pad komen. Zijn grootste angst is machteloos of ineffectief zijn.

VriendDe Vriend
Voor de Vriend is de lockdown heel erg zwaar. Hij verlangt naar alle contacten en kan niet wachten om iedereen weer te zien. Op het moment dat dit weer kan zal hij een inhaalslag maken. De Vriend zijn drijfveer is mensen te zien, te spreken en te horen. Kortom, tussen de mensen zijn. Zijn tekort aan menselijke contacten moet ingehaald worden voor hem.

BedenkerDe Bedenker
In tijden van crisis blijft de Bedenker mogelijkheden zien. Hij blijft de grenzen opzoeken en wil veel verder, dan waar anderen stoppen. Hij gaat voor blijvende waarden. Hij heeft veel moeite met de regels die er op dit moment zijn, vooral omdat zij continu wijzigen. Hij mist de visie van de regelgevers en kan zich – om die reden – ook moeilijk daarin schikken.

 

De 4 Zelf-persoonlijkheidstypen

NarDe Nar
De Nar wil in het moment leven en genieten. Het valt hem dan ook heel erg zwaar om in isolatie te zijn. In deze moeilijke tijden zal hij zoveel als mogelijk proberen ook om dat lichtvoetig op te pakken. Op het moment dat hij weer onder de mensen zal zijn, fleurt hij echt op. Hij zal veel tijd besteden aan de contacten met anderen en de problemen met een kwinkslag weg proberen te wuiven.

DenkerDe Denker
Voor de Denker zijn Corona en de lockdowns een verwarrende tijd. Hij is altijd op zoek naar het begrijpen van de wereld. Voor de Denker is kennis en de waarheid van het allergrootste belang. Zelf denk hij logisch en kijkt hij objectief naar de zaken. Wanneer hij niet alle informatie heeft of standpunten veranderen continu, wordt hij onrustig.

MagierDe Magiër
De Magiër brengt zaken in beweging. Hij gaat niet akkoord wanneer iets niet kan. Hij vindt altijd wel een weg om het toch voor elkaar te krijgen. In een ongewenste situatie zal hij proberen deze te veranderen naar een gewenst situatie. Hij gelooft niet in beperkingen. De Corona-regels vallen hem niet licht of zwaar, hij zoekt een uitweg.

HeerserDe Heerser
In de groep heeft de Heerser de controle. Hij is een traditiemens. Conservatief met een groot gevoel voor verantwoordelijkheid. Hij begrijpt (zijn eigen) regels en zorgt dat zij gevolgd worden. Maar in deze periode zijn het voornamelijk anderen en snel wisselende omstandigheden die de scepter zwaaien. De Heerser is niet meer de leider die bepaalt, maar de leider die moet uitvoeren. En dat knaagt.

Hoe nu verder?

We gaan verder, maar hoe moet dat dan? Allereerst, zorg dat jij je teams met hun dynamiek begeleid in het terugkomen in je organisatie. Het lijkt bijna op een re-integratie. Of om in businesstermen te blijven: je hebt een nieuwe onboarding nodig. Een onboarding, door de gehele organisatie heen. Van links naar rechts, maar zeker ook van onder tot boven. Die onboarding is er nog niet. Zo her en der wordt daar wel over nagedacht. Wij zijn met een aantal klanten hier ook over bezig. Maar toch zijn er nog beslissers die hier nog niet aan willen. Waarom niet? Verwachten zij, dat zij die paar jaar tot hun pensioen nog wel kunnen uitzingen? Na mij de zondvloed, als het ware. Durven zij niet? Of hebben zij de gedachten dat de ideeën van henzelf moeten komen, het not-invented-by-me-principe. En zijn ze nog niet zover dat zij de oplossing weten. Ach, de reden maakt niet zoveel uit, maar iedereen in de organisatie komt weer terug naar de locatie. En wat gebeurt daar dan?

Iedereen heeft uit de lockdown zijn eigen verhaal en ervaringen. Deze worden door hem of haar meegenomen in de groep. Dat zorgt voor input en invloed op de groepsdynamiek. Soms komen mensen weer voor het eerst naar de fysieke werkplek. Ook zijn er mensen die niet of nauwelijks remote hebben kunnen werken. Zij brengen ook hun ervaringen mee. En dan is er het moment dat beide groepen elkaar weer tegenkomen. De thuiswerkers komen hun werkplek weer innemen. Soms zelfs tussen de mensen die al die tijd “het-fort-bewaakt” hebben. Hoe gaat zich dat verhouden? Welke dynamiek komt daar los?

Als je het hebt over veranderingen is dit één grote change. Nog erger – en dat maakt het zo moeilijk – het is een opgelegde verandering. En dan nog één waar de regels en perspectieven elke keer weer wijzigen. Daar waar belanghebbenden, experten, bestuurders, managers en politici blijkbaar verschillende doelen hebben met eigen agenda’s. Een heel erg explosieve cocktail.

 

Er zijn nog steeds veel onduidelijkheden, een ding is zeker: de manier waarop we werken zal nooit meer helemaal hetzelfde zijn.

 

Je moet als organisatie weer herijken. Opnieuw kijken wie je bent. Wie je wilt zijn. En waar je voor staat. Je moet de organisatiecultuur, het DNA van de organisatie, weer opnieuw bepalen. Wat zijn de invloeden geweest? Wat is de impact? En hoe moeten we het verwerken? Wanneer je dat weet, kun je de koers uitzetten om daar ook te komen. Vervolgens, nu je weet dat je je teams moet begeleiden in de re-integratie, weet je wat te doen.

Nu komt het doen. Kun je dat zelf? Natuurlijk wel! Maar wie stelt de echte kritische vragen? Wie is niet tevreden met politiek correcte antwoorden? Wie herkent de vleiers, de ja-knikkers, de grensverkenners, de werkers, de denkers, de saboteurs, de tegenwerkers, de afvallers, de kar-trekkers en zo meer? Wanneer je dat doet aan de hand van archetypen kun je dit voor jezelf en de mensen in de organisatie eenvoudiger uitleggen. Eenvoud, consequent en helder communiceren is de basis voor een juiste her-onboarding. Denk eens na hoe jij het inzicht krijgt, hoe je de mensen op de juiste manier meeneemt in je nieuwe organisatie. Of je deze nu “Organisatie 3.0 of 4.0” of wat dan ook noemt. Je organisatie verandert!

 

Eenvoud, consequent en helder communiceren is de basis voor een juiste her-onboarding.

 

Het is intens. Het is lastig. Zeker als het over jezelf gaat. Bij anderen zie je het duidelijk, maar je eigen organisatie, je eigen collega’s, dat blijft lastig. Ben sterk en vraag hulp. Niet om alles uit handen te geven maar om dit samen te doen. Vreemde ogen om het perspectief te zien, eigen kracht om het op te pakken. In moeilijke tijd kom je samen altijd verder.

 

Kun jij wel wat motivatie gebruiken bij het veranderen van jezelf, je team of organisatie? Dan is ons programma “Change-in-the-box” zeker iets voor jou! Kijk op essentiedenkers.be voor meer informatie.

© 2021 Essentiedenkers

Ben je nog niet overtuigd, kijk dan eens verder op onze site (essentiedenkers.be) en laat je inspireren (door de blogs, de artikelen of ons boek). Vaak is dat wel het laatste zetje om mensen te overtuigen. 

NetwerkGerelateerd:


Podcast Deze longread komt ook beschikbaar als podcast.

Lees meer artikelen

 

 

Deel dit bericht