Een community bouwen, weet waar je aan begint

Ervaar

Een community bouwen? Weet waar je aan begint

Samenvatting

Het bouwen van een community in of rond je organisatie. Hoe wil je dat zoiets er uit ziet? Hoe zie je de mensen? Zoals fans? Op welke manier? Fanatiek, zoals voetbalfans? Emotioneel, zoals schoolmeisjes? Of op een andere manier? Hoe bereik je zo'n fanbase? Wat heb je daarvoor nodig? En wat moet je daarvoor doen? En, uh, waarom wil je het eigenlijk?

In mijn verhaal neem ik je mee over de weg naar het bouwen van communities. Ik laat je zien dat het geen trucje is, een appje, maar vraagt om energie, betrokkenheid, eerlijkheid en realisme. Ik laat je zien dat het kan.

Focus

Focus ligt op de menselijke factor (gedrag) bij het bouwen van communities versus technische oplossingen.

Beschrijving

Managements willen dat hun medewerkers toegewijd en zelfs vrienden van de organisatie zijn. Vaak is het de afdeling communicatie die de opdracht heeft om daarvoor te zorgen. Hoe kunnen zij dat? Wat moeten zij daarvoor doen?

Hoe zorg je ervoor dat het publiek je fan of vriend wordt. Allereerst een vriend of fan worden is geen weloverwogen beslissing. Het gaat over emoties. Het is een relatie die je moet opbouwen. Het gaat om verleiden. Het gaat niet over mensen te laten geloven in de missie en visie van je organisatie, maar over het maken van een verbinding met hen door gemeenschappelijke waarden en geluk. In gemeenschappelijke emoties.

I connect with you because you try harder.
I connect with you because you take the time and energy to know me.

Het bouwen van communities gaat over het bouwen van relaties. Het bouwen van communities gaat over een groep waar ik bij wil horen. Dit omdat ik me herken in een aantal van hen, maar ook omdat ik me totaal niet herken in anderen. Het is een melange van emoties. Zoals bijvoorbeeld in de jury van "Een land got talent"; je hebt altijd een klik met één of meer juryleden. Tegelijkertijd heeft een ander jurylid een totaal andere mening en toch voel je met hem een klik. Waarom eigenlijk...?

Ik neem je mee op het pad van do’s en don’ts in communities bouwen, in relatiemanagement. Ik laat je beleven wat kan en wat niet kan.

Keywords

Image
  • Vorm

    Inspiratiesessie | Keynote | Discussieintro

  • Tijd

    Als inspiratiesessie of keynote 45-60 min. Als intro 15-20 min

  • Interactie

    Ja, zelfs in de keynote zitten interactiemomenten

  • Talen

    Nederlands, Deutsch, English

Dit vind je misschien ook interessant