Dienend leiderschap

Sommige mensen in de zorg, zijn niet bezig met het zorgen

Waarom dienend leiderschap niet iets is, dat alleen van boven moet komen.

Even snel iets ontzenuwen. Er zijn heel veel mensen in de zorg die niets anders doen dan zorgen. Alle respect voor Evelien, Nadine, Emma, Sara en de vele anderen die nu nog langere dagen moeten maken. En dag in dag in dag uit geconfronteerd worden met de impact van “oud denken”. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat er veel mensen in de zorg werken, die niet zorgen. Overigens gebruik ik het voorbeeld van de zorg, maar dit geldt voor heel veel sectoren.

 

 

Waarom vind ik dit? 

Nou ik krijg elke paar maanden een oproep van het Rode Kruis om bloed te doneren. Dat doe ik ook. Na deze oproep waarin staat wanneer het weer zover is hier in het dorp, meld ik me aan voor een dag en een tijdslot. Online, met een bevestiging in de mail. Totdat ik een paar dagen later weer een mail krijg met de boodschap dat mijn bloed heel erg gewild is, dus of ik me zeker wil aanmelden voor de donatie. De eerste keer was daar nog verbazing. Ik dacht nog, “ach het zal wel een foutje in de database zijn”. Maar de tweede en derde keer waren ook zo. 

“Ik gebruik het voorbeeld van de zorg, maar dit geldt voor heel veel sectoren.

Ik belde met het Rode Kruis, daar kreeg ik doodleuk het antwoord dat ontdubbelen en uitfilteren helemaal niet nodig was. Op deze manier kregen de mensen zeker alle oproepen. “Zo werken wij nou eenmaal.” Dan denk ik dat deze mensen-die-werken-in-de-zorg zijn niet bezig met zorgen. Deze marketingspecialisten, communicatiemensen of logistieke talenten doen hun ding maar kijken niet naar de gevolgen van hun acties. “We doen dit altijd zo, dus blijven wij het ook zo doen.” Eenzelfde staaltje van databasebeheer of betrokkenheid overkwam mij bij de oproep voor mijn boosterprik. Ik wist dat hij zou komen dus ik opende de brief om te zien wat de planning, dan wel de stappen waren. Het was inderdaad een brief voor mij. Mijn naam en adres klopten perfect. Maar dan de eerste zin: “Dit is een uitnodiging voor ofwel je eerste vaccinatie of voor je extra dosis (booster)….”. Huh? Jullie weten toch wat ik heb gehad? Zowel de data, de tijdstippen en de smaken zijn bij jullie bekend. Ik ben beide keren elk zeker 5 keer gevraagd hoe mijn naam was met geboortedatum om maar te checken dat alles klopt. De stickers op het kaartje, scans van codes, namen vragen. De “zorgmensen” en vrijwilligers deden (en doen dat vast nog steeds) hun uiterste best om alles correct te laten verlopen. “Mag ik uw ID-kaart even zien?”, “Hoe is uw naam?” et cetera. Check, check en dubbel check. Precies zoals je het verwacht bij zo’n precaire opdracht. Vol zorg aan alle kanten. Nou ja aan alle kanten? Waarom stuur je die uitnodiging op zo’n manier? Dit staat haaks op de patiëntbeleving die ik heb als ik naar de priklocatie kom, of naar het donorcentrum. Daar ter plekke doet iedereen zijn of haar best om mij professioneel te helpen. Maar de kater komt van de mensen die niet of nauwelijks patiëntcontact hebben.

“Op deze manier gutst het geld de zorg uit zonder aan “echte” zorg besteed te zijn. Deze mensen houden een systeem in stand puur voor het systeem. Dit heeft niets meer te maken met het zorgen voor mensen. De oorsprong, het doel.

Waarom stuur je zo’n uitnodiging? 

Even filteren en de juiste brief eraan koppelen. Bij deze actie heb ik ook niet het gevoel dat mensen bezig zijn met zorgen. Zij zijn bezig met “hun ding te doen”. Op de automatische piloot elke dag opnieuw hun werk doen. Sommigen zijn er zelfs nog van overtuigd dat zij hard aan het werk zijn om de zorg draaiende te houden. Maar op zo’n manier zijn zij ballast voor de zorg. Op deze manier gutst het geld de zorg uit zonder aan “echte” zorg besteed te zijn. Deze mensen houden een systeem in stand puur voor het systeem. Dit heeft niets meer te maken met het zorgen voor mensen. De oorsprong, het doel.  Maar hoe kan dat nou? We hebben te maken met “oud denken”, dat ………………

Ga hier naar de winkel, download de longread gratis en lees verder….

 


Portret-Ed_solo

Onze visie en aanpak om hobbels, struikelblokken en beren weg te nemen, deelt Edwin graag met je in zijn longreads. Uitgebreide artikelen met elk zo’n 5.000 woorden. Goed leesvoer met kritische vragen voor jouw organisatie, maar ook met handige tips en adviezen.

 

 

 


 

 

Deel dit bericht

En ja hoor, op veler verzoek, het 2de boek!

B2022_9BBoC_cover_concept

Bouw je eigen succesvolle verander-strategie

9 bouwblokken en hun niet te missen effect

Lees en leer alles over ons model van de 9 Building Blocks for Connection: dé werkwijze om succesvolle verbindingen te leggen.

Releasedatum over:
Zeker zijn van een exemplaar?Reserveer nu