Wat maakt hen anders?

In blog by Edwin Claassens

Image
Over USP’s, toegevoegde waarde en het ervaren daarvan

Wat maakt hen anders?

Het liefst een Levi’s 501. En dan dat de onderkant van je pijp ‘afgetrapt’ was. Nike Air (Max) en een rugzak van Eastpack. Op TV Beverly Hills willen kijken, want daarover wil je mee kunnen praten. En ik vond het ook echt wel een leuke serie. - Toch jammer dat Luke Perry dit jaar overleed. -  Als je opviel, werd je genegeerd. Voor organisaties geldt precies het tegenovergestelde. In de kudde word je namelijk niet succesvol. Je moet opvallen!

“Jij vormt uiteindelijk de puzzel voor hen. Maar je moet hen wel de puzzelstukjes geven of vragen een bepaald puzzelstukje aan jou te geven.”

De juiste vragen...

Hoe eerder een organisatie dat beseft, hoe eerder ze kunnen beginnen met het ontwikkelen van hun eigen identiteit. Want wie zijn zij eigenlijk? Wat maakt hen uniek? Waarom zij zij anders dan anderen? Het is vaak een lastig, maar nuttig en leuk proces. Die lichtjes in hun ogen als hun frank (of kwartje) valt is onbetaalbaar! Als externe kun je helpen met het stellen van de juiste vragen. En een juiste vraag is specifieker dan het algemene, vaak containerbegrip opleverende antwoorden ‘wat is jouw toegevoegde waarde?’

Denk bijvoorbeeld aan ‘hoe ziet jullie operationeel proces eruit?’, ‘hoe innovatief is jullie product/dienst op een schaal van 1-10?’, ‘hoe ziet jullie customer journey eruit?’. Als externe filter je uit alle antwoorden datgene wat nodig is om het onderscheidend vermogen te bepalen. Keuzes maken is daarbij essentieel. Want een organisatie kan het onmogelijk voor alles en iedereen juist doen. Jij vormt dus uiteindelijk de puzzel voor hen. Maar je moet hen wel de puzzelstukjes geven of vragen een bepaald puzzelstukje aan jou te geven.

...zorgen voor de perfecte basis

Heb je de keuzes gemaakt en de puzzel gelegd? Dan is het tijd om hem intern en extern door te vertalen en verder te verspreiden. Het maximaal haalbare is dan natuurlijk dat je doelgroepen die toegevoegde waarde ervaren en hun ervaringen delen met hun netwerk. Coolblue is daar heel sterk in, zoals je ongetwijfeld weet. Maar ik ben ook fan van Telenet. Waarom? Check dit persoonlijke voorbeeld maar eens en zie hoe zij hun engagement doorvoeren. Een investering die op alle gebieden loont. Welke investering wil jouw organisatie doen?

Met die vraag wil ik graag mijn column afsluiten, mijn laptop dichtklappen en op de bank ploffen. Gewoon van IKEA. Geen Levi’s, maar een kleedje van Denim Hunter. Geen Nikes, maar wel met mijn Happy Socks die ik voor mijn verjaardag kreeg. Ja, onder mijn kleedje.😉En naast me een Blond-mok met “Voor de liefste mama”. Een mama die hoopt dat haar kindjes durven en kunnen zijn wie ze willen zijn, zonder genegeerd te worden. Aan mij zal het niet liggen...

In opdracht van Jouw Scriptiecoach geschreven

Meer weten over verandering? 
Check o.a. 21 januari en 12 augustus

“Jij vormt uiteindelijk de puzzel voor hen. Maar je moet hen wel de puzzelstukjes geven of vragen een bepaald puzzelstukje aan jou te geven.”

De juiste vragen...

Hoe eerder een organisatie dat beseft, hoe eerder ze kunnen beginnen met het ontwikkelen van hun eigen identiteit. Want wie zijn zij eigenlijk? Wat maakt hen uniek? Waarom zij zij anders dan anderen? Het is vaak een lastig, maar nuttig en leuk proces. Die lichtjes in hun ogen als hun frank (of kwartje) valt is onbetaalbaar! Als externe kun je helpen met het stellen van de juiste vragen. En een juiste vraag is specifieker dan het algemene, vaak containerbegrip opleverende antwoorden ‘wat is jouw toegevoegde waarde?’

Denk bijvoorbeeld aan ‘hoe ziet jullie operationeel proces eruit?’, ‘hoe innovatief is jullie product/dienst op een schaal van 1-10?’, ‘hoe ziet jullie customer journey eruit?’. Als externe filter je uit alle antwoorden datgene wat nodig is om het onderscheidend vermogen te bepalen. Keuzes maken is daarbij essentieel. Want een organisatie kan het onmogelijk voor alles en iedereen juist doen. Jij vormt dus uiteindelijk de puzzel voor hen. Maar je moet hen wel de puzzelstukjes geven of vragen een bepaald puzzelstukje aan jou te geven.

...zorgen voor de perfecte basis

Heb je de keuzes gemaakt en de puzzel gelegd? Dan is het tijd om hem intern en extern door te vertalen en verder te verspreiden. Het maximaal haalbare is dan natuurlijk dat je doelgroepen die toegevoegde waarde ervaren en hun ervaringen delen met hun netwerk. Coolblue is daar heel sterk in, zoals je ongetwijfeld weet. Maar ik ben ook fan van Telenet. Waarom? Check dit persoonlijke voorbeeld maar eens en zie hoe zij hun engagement doorvoeren. Een investering die op alle gebieden loont. Welke investering wil jouw organisatie doen?

Met die vraag wil ik graag mijn column afsluiten, mijn laptop dichtklappen en op de bank ploffen. Gewoon van IKEA. Geen Levi’s, maar een kleedje van Denim Hunter. Geen Nikes, maar wel met mijn Happy Socks die ik voor mijn verjaardag kreeg. Ja, onder mijn kleedje.😉En naast me een Blond-mok met “Voor de liefste mama”. Een mama die hoopt dat haar kindjes durven en kunnen zijn wie ze willen zijn, zonder genegeerd te worden. Aan mij zal het niet liggen...

In opdracht van Jouw Scriptiecoach geschreven

Meer weten over verandering? 
Check o.a. 21 januari en 12 augustus

Geen blog missen?

Meld je aan en ontvang een berichtje als onze nieuwe blog live staat!

  • Als je je aanmeldt voor de maandelijkse blog, slaan we deze gegevens op en gebruiken ze enkel om je de blog te sturen. Meer informatie over onze koekjes, privacy en voorwaarden, vind je op Koekjes enzo!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees meer maandelijkse blogs van Mirjam