Vakantie

Vakantie

1 juli. De 1e vrijdag van de maand. Dat betekent tijd voor een nieuwe column! Dat betekent ook: tijd voor de kinderen. Want de zomervakantie is begonnen. Niet voor ons, wel voor hen😉 Belgische lezers weten het vast, Nederlandse misschien nog niet: hier hebben ‘ze’ altijd 2 maanden vrij. Van 1 juli tot 1 september. Iets anders geregeld dus dan in Nederland. En zo is er wel meer anders tussen beide landen. Handig om rekening mee te houden, zeker als je zakendoet met of in beide landen.

De taal is voor de meeste mensen de meest voor de hand liggende. We denken namelijk dat we dezelfde taal spreken, maar bedoelen soms totaal iets anders. Met alle gevolgen van dien. Gluren bij de buren zet de leukste taalverwarringen tussen Vlamingen en Nederlanders op een rij. Maar bedenk je dat sommige verwarringen echt niet leuk zijn en vergaande gevolgen kunnen hebben.

Hoe dat komt? Simpel. Dezelfde taal, betekent niet dezelfde cultuur en aanpak. Niet echt. Of liever gezegd. Echt niet. Een masculiene cultuur (België), heeft andere doelen voor ogen dan de Nederlandse (feminiene) cultuur, waar juist iedereen zijn zegje moet hebben gehad. De machtsafstand is niet te vergelijken. Je strategie, je boodschap, je middelen. Je moet het aanpassen. Allemaal. Zelfs de modellen die je gebruikt in een campagne. Want zeg nu zelf: je pikt de ander er toch altijd zo uit?

"Ga je de grens over? Verdiep je dan eens echt goed in je doelgroepen. En zie dat het anders kan. Anders moet. Om echt resultaat te bereiken."

Net zoals je je echte klanten vaak gelijk herkent. Degenen die loyaal aan je zijn en die je niet over de streep hoeft te trekken met een eindejaarsactie met oliebollen. Wat dan weer wafels zijn in België. En net zoals je een goede samenwerking vaak gelijk herkent. Een samenwerking waarbij je elkaar respecteert, waardeert en van elkaar leert. Of je nu een Belg in België bent, een Belg in Nederland, een Nederlander in Nederland of een Nederlander in België. 😉   

Ga jij binnenkort (weer eens) de grens over? Verdiep je dan eens echt goed in je doelgroepen, hun cultuur, hun waarden, hun normen, hun...noem maar op. En zie dat je anders met hen kan communiceren. Anders met hen moet communiceren. Alleen dan bereik je echt resultaat. En dat wens ik jou ook. Dat, en een goed verlof! Of voor de Nederlandse lezers: een fijne vakantie!

Wil je meer weten over de positioneringsverschillen en de verschillende communicatiestrategieën voor Nederland en België? Onze kennis en ervaringen als Nederlandse ondernemers op de Belgische markt met Belgische en Nederlandse klanten, delen we graag met je!

Delen? Graag!

Geen column missen?

Meld je aan en ontvang een berichtje als onze nieuwe column live staat!

  • Als je je aanmeldt voor de maandelijkse blog, slaan we deze gegevens op en gebruiken ze enkel om je de blog te sturen. Meer informatie over onze koekjes, privacy en voorwaarden, vind je op Koekjes enzo!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.