Preventiecommunicatie

Edwin ClaassensColumns

Preventiecommunicatie

Sinds een paar jaar heb ik (pre)diabetes. Zo…dat is eruit. Je leest het vast sneller, dan dat ik erover gedaan heb om het zwart op wit te zetten. 😉 Feit is dat er in ons keukenkastje een doosje medicijnen staat om mijn bloedsuiker onder controle te houden. Feit is ook dat ik tot nu toe de discipline heb om mijn eet- en leefstijl dusdanig aan te passen, dat ik die (nog) niet nodig heb. Preventie is nog altijd het beste. Voor diabetes, maar ook voor communicatie.

Preventie kan enkel als je precies weet hoe de organisatie echt in elkaar steekt. Waar staat hij voor? Waar zit de kracht, waar zit de valkuil? Wie wil je graag aan je binden? En hoe kun je dat het beste doen? Want enkel een naam en een logo roepen, is niet voldoende. Het gaat om het hele plaatje dat moet kloppen. Tot in detail. Hoe consistenter, hoe sterker, hoe geloofwaardiger.

Daarnaast moet je weten wat je gaat doen áls er toch iets gebeurt. En ook dan moet het hele plaatje kloppen. Dat betekent dat alle medewerkers moeten weten wat ze in het geval van een crisis moeten doen en vooral wat ze níet moeten doen. Dus zorg ervoor dat je in je keukenkastje het crisiscommunicatieplan klaar hebt liggen, zoals ik mijn doosje medicatie heb staan. Je weet maar nooit…

"Hoe zit het met jouw communicatie eet- en leefstijl?
Boek je winst op lange termijn of verval je in het jojo-effect?"

Zo werken en handelen, is best lastig. Want zo lang alles goed gaat, valt dat vaak niet echt op en moet je jezelf vaker een complimentje geven, dat je echt wel goed bezig bent. En zeg nu zelf: zo af en toe wil je dat ook weleens van een ander horen, of niet? Ik in ieder geval wel. Ik verzeker je: als je met mij samenwerkt (en ook met Edwin overigens!), krijg je ze geregeld. Uh...mits je daar zelf aanleiding tot hebt gegeven natuurlijk. 😉

Wat mij betreft, houd ik het nog wel een tijdje uit zo. Jij hopelijk ook. Want de winst op lange termijn is zoveel groter als je je communicatie gewoon goed op orde hebt. En ja, dat betekent dat je je communicatie eet- en leefstijl moet aanpassen. Maar dat hoef je echt niet alleen te doen! Ik kom graag bij je langs mét iets lekkers voor bij de koffie. Suikervrij uiteraard.

Delen? Graag!

Geen column missen?

Meld je aan en ontvang een berichtje als onze nieuwe column live staat!

  • Als je je aanmeldt voor de maandelijkse column, slaan we deze gegevens op en gebruiken ze enkel om je de column te sturen. Meer informatie over onze koekjes, privacy en voorwaarden, vind je op Koekjes enzo!