Mijn fout!

Mijn fout

Geloof me, als iets mijn fout is, dan geef ik dat toe, bied mijn excuses aan en zoek naar een oplossing. Maar er moet me toch even iets van het hart. Want ik zie te vaak dat de schuld in de schoenen van ‘communicatie’ geschoven wordt, terwijl daar de fout helemaal niet lag. Lekker makkelijk mannen! Waar is je eigen verantwoordelijkheid?

Ik werd getriggerd door een bezoekje aan de Jumbo deze maand. Op de ramen, bij de zelfscanners, het poortje, de kassa, echt je kon er niet om heen. ’Wegens een landelijke storing, kan er vandaag helaas niet gepind worden, excuses voor het ongemak’. Pinnen bij de dichtstbijzijnde bank, werkte wel. Van die paar extra stappen gaat niemand dood, dus probleem opgelost! Dank Jumbo voor het tijdig communiceren, zodat ik een flater bij de kassa kon voorkomen. Want dat was toch niet mogelijk met al die bordjes…

Toch wel. De meneer voor mij had het blijkbaar niet gezien. Echt, ik vraag me af hoe dat kan, maar goed. Dat is op zich geen ramp, maar toen het meisje achter de kassa keurig antwoord gaf waarom de beste man niet kon pinnen en daarbij wees naar de bordjes, zei hij: ”Nou, ik vind toch dat jullie dat beter duidelijk hadden moeten maken hoor. Waarom hebben jullie dat niet aan het begin van de winkel gezegd?” WAT? Waar is uw eigen verantwoordelijkheid, beste meneer?

“Lekker makkelijk om de schuld in de schoenen van ‘communicatie’ te schuiven, terwijl daar de fout niet lag. Waar is je eigen verantwoordelijkheid?”

Hoe is het met jouw verantwoordelijkheidsgevoel? Loop jij weg voor de problemen of ga je erop af en kijk je wat je kunt doen – binnen je cirkel van invloed uiteraard. Loop je vaker weg? Vraag jezelf de volgende keer dan eens af “Wat kan beter, wat er gaat er niet goed en wat kan ik eraan doen?". Verantwoordelijk handelen geeft je namelijk de kans om te groeien in je leven en je werk. Dat wil jij toch ook?

Het meisje achter de kassa, wilde het liefst weglopen, maar kon dat niet. Dus staarde ze de man met grote ogen en open mond aan. Niet wetend wat ze moest zeggen. En ik had het zo met haar te doen. Dus, na kort overleg via oogcontact, viel ik haar bij en samen overtuigden we de beste man. Net zoals ik organisaties overtuig dat het te gemakkelijk is om de schuld af te schuiven op een ander of – nog zo’n leuke – het middel, terwijl je diep in hart heel goed weet waar het fout ging...

Delen? Graag!

Geen column missen?

Meld je aan en ontvang een berichtje als onze nieuwe column live staat!

[gravityform id=”3″ title=”false” description=”false” ajax=”true” tabindex=”1″]