Hocus pokus

Image
Merkpersoonlijkheid als strategie

Hocus pokus

Superman. Prinses. Piraat. Ze lagen in de gang. Moesten nog opgeruimd worden. Maar blijkbaar nodigden de plaatjes uit om verder te kijken. “Ik wil een hartje zijn!”, riep ons meisje. “Ik de professor”, zei de oudste. En de middelste koos het bloemetje, want die had hij zelf getekend voor ons boek. Of ze ook daadwerkelijk een hartje, professor en bloemetje waren, wisten ze niet. Nog niet.

Want de vraag die volgde, was natuurlijk te verwachten: “...maar als jullie dat voor klanten doen, kunnen jullie dat toch ook voor ons doen?”. Dus werden de borden (voor)gelezen en mochten ze kiezen welke omschrijving het best bij hen past. En welke het beste past bij de ander. En ja, ook hier deden we mee. Edwin is een rebel en ik een magiër. Dat 1e verbaast je vast niet. 😉

Eenmaal een keuze gemaakt en verteld, kwam het gesprek op gang. “Maar hoe kan dat nu? Je zegt dat je A wilt zijn, maar je doet altijd B. Waarom?”. Of “Ah, zie jij de dingen daarom zo. Dat wist ik niet. Ik zie ze zo. Maar dan hoeven we toch helemaal niet boos op elkaar te zijn?” En “Pap, dus als ik dit zo zeg tegen haar, lukt het wel...?”. Heel fijn voor onze oudste die die tactiek nu actief kan inzetten!

“Een gezin is ook een team. Een team die absoluut beter presteert als ze weet waar je met z’n allen voor gaat, wie en hoe je bent, wie en hoe de ander is zodat je het maximale uit de samenwerking kunt halen.”

Langzaam verdwenen de borden naar de achtergrond. Precies wat er ook gebeurt tijdens onze trainingen. Want we willen absoluut niet in hokjes denken, maar in de 1e fase krijg je hierdoor wel wat vat op de persoonlijkheid. Ook als het om een organisatie gaat. En het fijne is dat je daardoor woorden kunt geven aan de ziel van je merk. Want een bedrijf is nu eenmaal veel meer dan alleen het product of dienst.

Superman. Prinses. Piraat. Ik ruimde ze met een glimlach op. Ze hadden ook thuis voor een mooie reflectie gezorgd. En zeg nu zelf: een gezin is toch eigenlijk ook een team? Een team die absoluut beter presteert als ze weet waar je met z’n allen voor gaat, wie en hoe je bent, wie en hoe de ander is zodat je het maximale uit de samenwerking kunt halen. Ha, zie ik een nieuwe training ontstaan...🤔😉

Zelf de kracht van een archetype-training ervaren?

Neem contact op

Meer weten over verandering?
Check o.a. 20 januari, 31 januari, 17 maart, 20 mei en 5 juni in ons boek!

Delen? Graag!


Geen blog missen?

Meld je aan en ontvang een berichtje als onze nieuwe blog live staat!

  • Als je je aanmeldt voor de maandelijkse column, slaan we deze gegevens op en gebruiken ze enkel om je de column te sturen. Meer informatie over onze koekjes, privacy en voorwaarden, vind je op Koekjes enzo!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.