De geit, de kool en de wolf

In blog by Mirjam Goes

Image

De geit, de kool en de wolf

Je kent het raadseltje vast: Een man heeft een wolf, een geit en een kool. Hij moet een rivier oversteken met de twee dieren en de kool. Er is een kleine roeiboot waarin hij 1 ding tegelijk kan meenemen. Maar, als de wolf en de geit alleen gelaten worden, eet de wolf de geit op. Als de geit en de kool alleen gelaten worden, eet de geit de kool op. Hoe kan de man de rivier oversteken met de twee dieren en de kool?

“We bouwen gewoon een brug!” was voor mij een teken dat hij het raadseltje vanuit een anders perspectief wilde oplossen en terugging naar de basis."

Een grappig raadseltje dat we uit school eens vertelden tegen onze kinderen. Onze dame van 3 dacht zichtbaar – héél zichtbaar, haar non-verbale communicatie sprak boekdelen 😉 – diep na en riep daarna zomaar wat. De oudste puzzelde net zo lang tot hij het antwoord wist. En de middelste? Die had heel snel een oplossing: “We bouwen gewoon een brug!”. Heerlijk die verschillen. Het is net een organisatie waarin mensen op hun eigen manier reageren.

Toch ken ik maar weinig organisaties die dat echt heerlijk vinden. Ze vinden het eerder lastig. Spijtig. Want diversiteit zorgt juist voor een ontzettende meerwaarde. Zo is bewezen dat de productiviteit hoger ligt, de creativiteit hoger wordt en de sfeer verbetert. Daarnaast kun je op een veel natuurlijkere en relaxte manier aansluiten bij je doelgroepen. Want echt niet iedereen is hetzelfde als jij.

Dat diversiteit in je team of organisatie even snel snel geregeld is, hoor je mij niet zeggen. Stel jezelf allereerst de vraag wat je team of organisatie nodig heeft. Denk goed na over je eigen manier van werken en respecteer én waardeer elkaars verschillen. Een foldertje waarin diversiteit binnen jouw organisatie uitgelegd staat is echt niet voldoende. Misschien is dat ook waarom organisaties het lastig vinden.

Goed. Nog even terug naar het raadseltje. Het zal je niet verbazen dat – dit keer – de middelste het dichtst bij de denkwijze van Essentiedenkers zat. “We bouwen gewoon een brug!” was voor mij een teken dat hij het raadseltje vanuit een anders perspectief wilde oplossen en terugging naar de basis: de beste man wil de rivier over. En waarom moet dat per se met de boot…?

Meer weten over verandering? 
Check o.a. 21 januari en 12 augustus

“We doen het niet voor niets. En dan heb ik het niet gelijk over keiharde euro’s, maar wel over de energie die je ergens van krijgt.”

De lijstjes met trends voor 2020 vliegen me om mijn oren als ik op zoek ben naar de laatste cijfers over het gebruik van Twitter. En nadat ik weer eens een half uur op social media heb rondgestruind zonder enig concreet resultaat, besluiten we dat het genoeg is geweest. Van die ene interactie per week kunnen we onze boterham niet smeren. En dus trekken we de stekker uit Twitter.

Voordat je me probeert te overtuigen – zoals sommigen deden toen we met Facebook zakelijk stopten – we hebben het geprobeerd. Echt. En goed ook. Want hé...net zoals met alles: we doen iets goed, of we doen het niet. Maar hé...net zoals met alles: we doen het niet voor niets. En dan heb ik het niet gelijk over keiharde euro’s hoor, maar net zo goed over de energie die je van iets krijgt.

En van Twitter kregen we die gewoon niet genoeg. Ondanks dat het leuker is sommige tv-programma’s met Twitter-commentaar te bekijken of accounts als @japked te volgen. Op het moment dat ik op zoek was naar extra bewijsmateriaal om onze keuze kracht bij te zetten, wist ik eigelijk al genoeg. Hoeveel extra argumenten moet ik vinden. En waarom? En voor wie?

Heb je die vraag ook wel eens aan jezelf gesteld? Hoe vaak ben jij eigenlijk op zoek naar extra argumenten? En zoek je die dan om jezelf te overtuigen of juist iemand anders? Ik gebruik ze met name om mezelf extra te overtuigen. Want vaak heeft de halve wereld om me heen al gezegd dat het OK is en ze het eens zijn met mijn advies. Als je het dan over verloren energie hebt...

De illusie dat ik nu zeeën van tijd ga hebben, heb ik zeker niet. Maar ik probeer wel vaker mijn ‘energy boosts’ dagelijks te ervaren. En als blijkt dat ik ze structureel niet (meer) heb, dan breng ik er verandering in. Zoals nu met Twitter. Beargumenteerd, onderbouwd en gecommuniceerd. Want hé...want ook stoppen met iets doen we natuurlijk goed. 😉

Meer weten over verandering? 
Check o.a. 21 januari en 12 augustus

Geen blog missen?

Meld je aan en ontvang een berichtje als onze nieuwe blog live staat!

  • Als je je aanmeldt voor de maandelijkse blog, slaan we deze gegevens op en gebruiken ze enkel om je de blog te sturen. Meer informatie over onze koekjes, privacy en voorwaarden, vind je op Koekjes enzo!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees meer maandelijkse blogs van Mirjam