Break up

Hoe ver ga jij met je boodschappenbriefje?

Ik ben er klaar mee. Het is over en uit tussen Facebook en ons bedrijf. Likers van onze pagina zien vaak niet eens onze statusupdates. En dat ligt niet aan ons. Facebook zorgt er namelijk voor dat slechts zo’n 1 à 2 procent van onze volgers ons bericht op hun tijdlijn ziet verschijnen. Of ze dat alleen bij ons doen? Nope. Bij alle bedrijven. Voor hen daarom de kritische vraag: levert de tijd en energie die je aan Facebook besteedt jou voldoende op?

Is het antwoord ‘ja’? Proficiat! Dan heb je dusdanig veel volgers dat zelfs 1 à 2 procent nog de moeite is. Of heb je wellicht betaalde advertentiemogelijkheden gebruikt? Dan ben ik wel benieuwd hoe die bij jouw publiek zijn ontvangen. Want heel eerlijk: ik word niet blij van ‘voorgestelde berichten’ op mijn tijdlijn. Bovendien kost het je geld. En willen jouw contacten ook niet gewoon aandacht?

En aandacht geven kan enkel een persoon. Een bedrijf kan je niet feliciteren, complimentjes geven of zijn liefde voor het vak met je delen. Personen kunnen dat wel. En dus gebruiken we vanaf nu ons persoonlijke profiel ook voor onze zakelijke contacten. Want op de vraag of onze bedrijfspagina genoeg opleverde, moesten wij ‘nee’ antwoorden. En vooralsnog lijkt het dat een persoonlijke pagina wel genoeg zou kunnen opleveren. Blijven evalueren is de boodschap!

"Een bedrijf kan je niet feliciteren, complimentjes geven of zijn liefde voor het vak met je delen.
Personen kunnen dat wel."

Evalueer jij regelmatig? En doe je dan ook iets met de uitkomsten? Delen bijvoorbeeld met je volgers? Dat hebben wij wel gedaan. Want met trouwe volgers, ga je natuurlijk netjes om. Dus hebben we hen als eerste van ons besluit op de hoogte gebracht. Althans, die 1 à 2 procent dan. Ze krijgen deze column toegestuurd en we hebben ze alvast een vriendschapsverzoek gestuurd. Pas daarna verwijderden we onze bedrijfspagina.

Of we onze zakelijke contacten nu ook gaan vermoeien met de foto’s van onze kinderen? Nee, natuurlijk niet. We hebben aparte groepen gemaakt en posten een gevarieerde mix berichten. En af en toe zal daar vast een familiefoto tussen zitten, want social media houden nu eenmaal meer van mensen dan van bedrijven. Zien we jou binnenkort ook als ‘vriend’ en niet meer als ‘liker’? Stuur ons dan gerust een verzoek!

Delen? Graag!