Hoe ver ga jij met je boodschappenbriefje?

Mirjam GoesColumns

Hoe ver ga jij met je boodschappenbriefje?

Ik had veel te veel gekocht. Gewoon tijdens het doen van de wekelijkse boodschappen. Niet eens tijdens een dagje shoppen. En ik had nog wel een lijstje op volgorde van de looproute mee. Maar ook onze middelste. En zijn verkoopargumenten en overtuigingskracht zorgden ervoor dat we bijvoorbeeld bij ‘koekjes’ niet 1 pak meenamen, maar 3. Idem voor de toetjes. “Want die vindt papa lekker, jij mag die zonder suiker en wij lusten graag deze”.

Het meest verrast was ik misschien wel over het gemak waarmee hij het deed. Zonder, zichtbaar voor mij dan in ieder geval, na te denken, had hij zijn argumenten klaar. En ze sneden hout. Gingen veel verder dan een leuke verpakking. Alsof het de gewoonste zaak ter wereld is dat je zo anderen overtuigt. Menig salesman of –vrouw zou jaloers zijn, denk ik.

Zo had hij in december ook al geregeld dat hij een boekpresentatie mocht doen in zijn klas. En het boek ging in februari pas naar de drukker! Het ventje was toen 5 en zat in de 3e kleuterklas, voor het geval je het nog niet wist. “Want, ik heb geholpen met het boek van papa en mama. Dat willen jullie vast wel zien. Er staan ook opdrachtjes in en dan kunnen we er wel een paar uitdelen die voor de kindjes leuk zijn…”. Dus…

"Wijs nu niet gelijk naar de marketingafdeling:
zelf moet je ook je steentje bijdragen!"

Inleven in de ander of slimme (ver)kooptruc? Beide, denk ik. Doordat hij zich inleefde, verkocht hij zijn idee als vanzelfsprekend. Hoe zit dat bij jou? Leef jij je in in je doelgroep? En hoe vanzelfsprekend ervaren zij jullie product, dienst of oplossing? En nu niet gelijk naar de marketingafdeling wijzen...want ook jij moet je steentje bijdragen.

Vergeet er niet af en toe bij stil te staan. En evalueer. Zo heb ik gekeken of ik een volgende keer concreter moet opschrijven welke koekjes en toetjes we precies nodig hebben. Ik kies overigens voor ‘nee’. Iedereen was namelijk zeer tevreden met het resultaat. En ja, ik had weliswaar nu een hoger bedrag uitgegeven, maar meer koekjes of toetjes gaan ze er niet door eten. Nee, echt niet.

Meer weten over inleven? Check o.a. 10 mei en 2 oktober in ons boek!

Delen? Graag!

Geen column missen?

Meld je aan en ontvang een berichtje als onze nieuwe column live staat!

  • Als je je aanmeldt voor de maandelijkse column, slaan we deze gegevens op en gebruiken ze enkel om je de column te sturen. Meer informatie over onze koekjes, privacy en voorwaarden, vind je op Koekjes enzo!